Art Rotterdam 2024 in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam

Art Rotterdam 2024 in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam

Art Rotterdam 2024 vierde ditmaal zijn 25ste jubileum editie. Het is tevens de laatste keer in de iconische Rotterdamse Van Nelle Fabriek. Na inmiddels alweer 11 edities in deze historische plek zal Art Rotterdam vanaf 2025 verhuizen naar het Ahoy Rotterdam. We zijn het helemaal eens met de keuze voor deze nieuwe locatie want om eerlijk te zijn is het evenement de Van Nelle Fabriek na al die jaren succes ontgroeit.

Iets na het middaguur kwamen wij aan bij de Van Nelle Fabriek. Er stond toen al een rij tot ongeveer halverwege het terrein. Het was erg druk in vergelijking met vorige jaar en wat ook opviel was het zeer jonge publiek. Je ziet dat de kunstbeurs al jaren ook in trek is bij het jonge publiek. Het binnenkomen en het ophangen van de jassen ging net als alle andere jaren weer gestroomlijnd.

In de lange gang naar de grote zaal stonden de nodige bekende van ons. We namen als eerste een kijkje op de stand van Rademakers en daar kwamen de schitterende wanddoeken tegen van Joana Schneider die elk jaar wel verrast met een nieuw iets. Ook viel jacquard jersey wanddoek van biologisch katoen, acryl en gerecyclede viscose genaamd Goddess Energy van Yamuna Forzani op.

Op de stand van Galerie Gerhard Hofland zagen we het werk van Jochen Mühlenbrink. Door het toepassen van het trompe-l’oeil effect in zijn kunst, creëert Mühlenbrink een raadselachtige beeldtaal. Hij benadrukt dat zijn doel niet is om mensen te misleiden, maar eerder om zichzelf te verwonderen als een kind tijdens het schilderen. Voor Mühlenbrink is het schilderen meer dan een medium; het is een passie waar hij dol op is.

Prospects tonen uit kijk op kunst

Prospect, een initiatief van het Mondriaan Fonds, toont werk van 86 kunstenaars die in 2022 een financiële bijdrage kregen om een start te maken met hun carrière. Het aanbod varieert van fotografie tot textielwerken, van video tot schilderijen, en van performances tot sculpturen. Samensteller van de tentoonstelling is curator Johan Gustavsson in samenwerking met curator Louise Bjeldbak Henriksen.

Als eerste vielen ons de schitterende foto’s op van Thana Faroq. De foto’s komen uit het fotoboek “How Shall We Greet the Sun” en vormt een krachtige visuele en tekstuele getuigenis van haar persoonlijke interactie met een groep vrouwen. Deze vrouwen zijn leeftijdsgenoten van Thana, afkomstig uit landen zoals Jemen, Syrië, Afghanistan, Eritrea en zijn gemigreerd naar Nederland. Thana volgt hen terwijl ze zich inspannen om ‘uit de as te herrijzen’ en een nieuwe toekomst te creëren.

Ook het opvallende oeuvre van Peim van der Sloot viel op. Het kenmerkt zich direct door het gebruik van herkenbare ronde stickertjes, die doorgaans op kunstbeurzen dienen om aan te geven dat een kunstwerk gereserveerd of verkocht is. In zijn artistieke praktijk werpt Van der Sloot een kritische blik op economische systemen. Hij onderzoekt de begrippen waarde, schaarste en eigendom en reflecteert daarbij op de complexe relatie tussen kapitalisme en de kunstwereld. De kunstenaar introduceert innovatieve prijssystemen en experimenteert met serialiteit als onderdeel van zijn verkenning van deze thema’s.

Interesse in een foto van Art Rotterdam 2024 van Marc van der Stelt aan uw muur? Kijk dan eens in onze Shop.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *