Kunstbeurs Art Rotterdam wederom een groot succes

Kunstbeurs Art Rotterdam wederom een groot succes

Kunstbeurs Art Rotterdam was dit jaar wederom een groot succes. De 23ste editie van het evenement was van de vertrouwde datum aan het begin van februari verplaatst naar het voorjaar. Het werd opnieuw een zomers weekeinde en in en om het monumentale pand beleefde het kunstevenement een artistiek hoogtepunt.

In totaal waren er 100 deelnemende galeries. Ook een recordaantal van zeventien grootschalige werken en installaties op het buitenterrein en maar liefst 88 beginnende kunstenaars in Prospects. De bezoekers waren van heine en verre gekomen, maar dit jaar waren er ook opvallend veel stadsgenoten van ons bij MS Fotografie op de beurs die er een dagje uit maakte in eigen stad.

Bij de hoofdingang werd je verblijd met een groot hangende keramieken sculptuur gemaakt door Paul Geelen genaamd Mothership. Een stukje verderop kom je de performatieve installatie van Toine Dutch Bushman Klaassen en Miss Paradise tegen. Elke dag kwamen ze met een nieuw stukje van hun Not For Sale om aan de bezoekers te laten zien.

Hoofdgedeelte van de Kunstbeurs Art Rotterdam

Eenmaal binnen sprong voor ons in het hoofdgedeelte als eerste Aldo van den Broek eruit. De schilderijen zijn rauw en vaak gemaakt van karton, pizzadozen, kauwgompakjes en andere materialen die op straat zijn gevonden. We hebben laten vertellen dat zijn avontuurlijke en bij vlagen nogal chaotische leven de inspiratie zijn voor zijn werken.

In de stand van Bildhalle stond dit jaar de Nederlandse Casper Faassen als solo kunstenaar. Een goede keuze, want de schilderijen onder de naam Madoka waren zeer geliefd bij de bezoekers. Het is mooi te zien dat er zoveel wordt geëxperimenteerd in de kunst en hybride kunstvormen worden gecombineerd. Bij Roger Katwijk Gallery was de Belgische Stefan Peters eveneens een solo kunstenaar. De complete landschappen, panorama’s, rivierdalen en wolkenluchten die deze kunstenaar maakt met enkele penseelstreken zijn zo subliem gemaakt.

Als laatste waren ook Sarah Maple bij Kochxbos met Labour of Love. Hans op de Beeck met zijn sculpturen. En Reticulum van Jake Kelly en Miroslav Cukovic bij Chrysalid Gallery een eervolle vernoeming waard.

De Prospects van Art Rotterdam

Voor de tiende keer werd Prospects georganiseerd. De tentoonstelling van het Mondriaan Fonds stond dit jaar in het teken van uitbreiding. Als eerste bood naast de grote hal ook het tegenoverliggende expeditiegebouw ook een podium aan het werk van beginnende kunstenaars. Er was hier een variatie van fotografie tot film, van schilderijen tot installaties en van wandtapijten tot performances te vinden.

Het is goed om te zien dat er jaar in jaar uit zoveel aandacht wordt besteed aan jonge kunstenaars. En het ondersteunen van hun bij de eerste stappen in het professionele veld. In het Prospects gedeelte viel ons als eerste Bente Wilms op met haar tekeningen en installaties. Ze deelt hiermee haar absurde kijk op de in haar ogen chaotische en onlogische wereld. De werken zijn een combinatie tussen fantasiefiguren, fabels, sprookjes en verzinsels wat elke zintuig van de deelnemer prikkelt.


Ook de textielkunstenaar Johanna Schneider stond weer met een kleurrijk kunstwerk bij de ingang van de grote zaal. Als laatste sluiten we af met de Rotterdamse Hans Schuttenbeld die ons verbaasde met drie werken. De werken kennen we nog van de Kunstuitleen Rotterdam.

Interesse in één van de schitterende foto’s Kunstbeurs Art Rotterdam in Rotterdam van evenementenfotograaf Marc van der Stelt aan uw muur? Kijk dan eens in onze Shop.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.